H-510
1.კოდიკოლოგია/არქეოგრაფია
1.1.შიფრი H-510
რაობა კონდაკი
დაცულობის ადგილი/კოლექცია ხეც
თარიღი XVს.
კეფის რაოდენობა 6 კეფი
ზომა (თითოეული კეფის ზომა) 330×20,7; I59x20,5;II 73×20,5; III 68×20; IV56x19,5; V 50×20,5; VI 26,3×20,5;
სტრიქონთა რაოდენობა I r-მინიატიურა, v-დაუწერელი;II r-70, v-დაუწერელი;III r-69, v-70; IV r-54, v-55;V r-48, v-48; VI r-25, v-24;
ნაწერის ზომა I57x18; II-72×14; III 65×13,5; IV 54×13;V48x13; VI 25×13;
არშიების ზომა: I-ზედა 0, ქვედა1, მარცხენა 1სმ; მარჯვენა 1სმ; II -ზედა 0,5, ქვედა 1, მარცხენა 3სმ; მარჯვენა 3სმ;III -ზედა 1, ქვედა 2, მარცხენა 4სმ; მარჯვენა 3სმ; IV ზედა 1, ქვედა 1; მარცხენა 3სმ; მარჯვენა 3სმ;V -ზედა 1, ქვედა0,5, მარცხენა 3,5სმ; მარჯვენა 3სმ; VI -ზედა 0, ქვედა 0, მარცხენა 3სმ; მარჯვენა 3,5სმ;
მასალა ეტრატი
ძეგლის მდგომარეობა (გაცხოველებული/ აღდგენილი/თავბოლონაკლული)
ფერი მოყვითალო
სისქე 003
ფორმატი (სრული, არასრული)
კონსერვირებული/არაკონსერვირებული
1.2. პალეოგრაფიული თავისებურებები
დამწერლობის სახეობა ნუსხური
მელანი ყავისფერი, სინგური
პაგინაცია –
ნაწერის მიმართულება გვერდზე (r-v)
დაკანონვა –
კეფების გადაბმის ტექნიკა გადაკერებული ეტრატის ერთმანეთზე გადადების პრინციპით
1.3. გაფორმება
მინიატურა I კეფი მთლიანად უკავია გუმბათოვან თავკაზმულობას, რომელშიც მოთავსებულია ბასილ დიდისა და იოანე ოქროპირის ილუსტრაციები
დეკორი –
საზედაო ასოები –
სათაურის გაფორმება
მარგინალური ნიშნები
გადამწერი/დამკვეთი/ გადაწერის ადგილი – გიორგი მგალობელი (სათაურის ზემოთ).
ანდერძები/მინაწერები „ამის მწერელსა გიორგი მგალობელს იოვანეს (?) შეუნდოს ღ~ნ უ~ კ~სნ“.
შემომწირველი (გვერდის მითითებით)/შემოწირულობის თარიღი
1.4. ტექსტოლოგიური შენიშვნები
ტექსტის დასაწყისი (თავბოლონაკლული)
ტექსტის დასასრული (თავბოლონაკლული)
რედაქციულობა (თუ შესაძლებელია)
- დაზიანებებიზედაპირის – მომჩვარული, აქერცლილი, მყიფე, ენტომოლოგიური, ლაქები (სინესტის, სითხის, პიგმენტების, სანთლის …)
I კეფი: გრაგნილის პირველი კეფი მთლიანად უკავია გუმბათოვან თავკაზმულობას, რომელშიც მოთავსებულია ბასილ დიდისა და იოანე ოქროპირის ილუსტრაციები. ზოგიერთ ადგილას საღებავები გადაცრეცილი და გადასულია.
დაზიანებული ადგილები გამაგრებულია v-ს მხრიდან გამოყენებულია იაპონური სარესტავრაციო- საკონსერვაციო ქაღალდი.
v- დაუწერელი
მე-2 კეფთან გადაკერებულია ძაფით, ეტრატის ერთმანეთზე გადადების პრიონციპით;
II კეფი: მეორე კეფი ფორმატი სრულია; დაზიანებული ადგილებირესტავრაციისთვის გამოყენებულია სარესტავრაციო და საკონსერვაციო ქაღალდი.
r-ზე ტექსტი ნაწერია ყავისფერი მელნით, კალიგრაფიული ნუსხურით; მელანი გადასული, გადარეცხილია, ზოგან მხოლოდ ასოების კონტურები შეიმჩნევა; ტექსტი რთულად წასაკითხია, ზოგიერთ ადგილას შესაძლებელია მხოლოდ გარკვეული ასოების ან წინადადებების ამოკითხვა.
v- დაუწერელია
მე-3 კეფთან გადაკერებულია ძაფით, ეტრატის ერთმანეთზე გადადების პრინციპით; III კეფი:მესამე კეფი ფორმატი სრულია; დაზიანებული და ნაკლული ადგილები შევსებულია სარესტავრაციო ქაღალდით, ნაწერი ადგილები კი – საკონსერვაციო ქაღალდით.
r-ზე ტექსტი ნაწერია ყავისფერი მელნით, კალიგრაფიული ნუსხურით; მელანი გადასული, გადარეცხილია, ზოგან მხოლოდ ასოების კონტურები შეიმჩნევა; ტექსტი რთულად წასაკითხია, შესაძლებელია მხოლოდ გარკვეული ასოების ან სიტყვების ამოკითხვა.
v-ზე ანალოგიურად ზოგიერთ ადგილას მელანი გადასული, გადარეცხილია და ტექსტი რთულად წასაკითხია. ტექსტის ძირითადი ნაწილის წაკითხვა შეუძლებელია.
მე-4 კეფთან გადაკერებულია ძაფით, ეტრატის ერთმანეთზე გადადების პრინციპით; IV კეფი:მეოთხე კეფი ფორმატი სრულია; დაზიანებული კიდეები ნაკლული ადგილები შევსებულია სარესატავრაციო ქაღალდით.
r-ზე ტექსტი ნაწერია ყავისფერი მელნით, კალიგრაფიული ნუსხურით; მელანი გადასული, გადარეცხილია, ზოგან მხოლოდ ასოების კონტურები შეიმჩნევა; ტექსტი რთულად წასაკითხია, შესაძლებელია მხოლოდ გარკვეული ასოების ან წინადადებების ამოკითხვა.
წაკითხვა შესაძლებელია; ორივე მხარეს მინაწერებია;
v-ზე ანალოგიურად ზოგიერთ ადგილას მელანი გადასული, გადარეცხილია და ტექსტი რთულად წასაკითხია.
მე-5 კეფთან გადაკერებულია ძაფით, ეტრატის ერთმანეთზე გადადების პრინციპით; სარესტავრაციო ქაღალდით შევსებული ნაკლული ადგილი, რესტავრაციის დროს ასევე ძაფის გამოყენებით მიეკერა კეფები ერთმანეთს.
V კეფი: გრაგნილის მეხუთე კეფის ფორმატი არასრულია, მარჯვენა მხარეს მოხეული და ნაკლული ადგილი, ტექსტთან ერთად აღდგენილია სარესტავრაციო ქაღალდით; გამოყენებულია საკონსერვაციო ქაღალდიც;
r-ზე ტექსტი ნაწერია ყავისფერი მელნით, კალიგრაფიული ნუსხურით; მელანი გადასული, გადარეცხილია, ზოგან მხოლოდ ასოების კონტურები შეიმჩნევა; ტექსტი რთულად წასაკითხია, შესაძლებელია მხოლოდ გარკვეული ასოების ან წინადადებების ამოკითხვა. კეფის ზედა, გაშავებულ ადგილებში ტექსტის წაკითხვა შეუძლებელია;
v-ზე ანალოგიურად ზოგიერთ ადგილას მელანი გადასული, გადარეცხილია და ტექსტი რთულად წასაკითხია/ან წაკითხვა შეუძლებელია.
მე-6 კეფთან გადაკერებულია ძაფით, ეტრატის ერთმანეთზე გადადების პრიონციპით;
VI კეფი: გრაგნილის მეექვსე კეფი ბოლონაკლულია, შემორჩენილი ნაწილის ფორმატი არასრულია; აღენიშნება გაჭიმვისგან წარმოქმნილი ოვალური ჭრილები. კეფი რესტავრირებულია, მოხეული და ნაკლული ადგილები შევსებულია იაპონური სარესტავრაციო ქაღალდით, ზოგიერთი ადგილი გამაგრებული იაპონური საკონსერვაციო ქაღალდით. მკვეთრად შეიმჩნევა დაკანონვის ხაზები.
r-ზე ტექსტი ნაწერია ყავისფერი მელნით, კალიგრაფიული ნუსხურით; მელანი გადასული, გადარეცხილია, ზოგან მხოლოდ ასოების კონტურები შეიმჩნევა; ტექსტი რთულად წასაკითხია, შესაძლებელია მხოლოდ გარკვეული ასოების ან წინადადებების ამოკითხვა.
v-ზე ანალოგიურადზოგიერთ ადგილას მელანი გადასული, გადარეცხილია და ტექსტი რთულად წასაკითხია.
რეკომენდაცია: გრაგნილი ხელნაწერი რესტავრირებულია, ხელნაწერთა ეროვნული ცენტრის რესტავრაცია-კონსერვაციის ლაბორატორიაში თანამედროვე იაპონური სარესტავრაციო-საკონსერვაციო ქაღალდით.
აღწერილობიდან:
კონდაკი, XV
გრაგნილი (6 კეფი); 330×20,7; ეტრატი; დაზიანებული (მე-4 და მე-5 კეფის ტექსტის ნაწილი მოგლეჯილია; ეტრატს მოქნილობა დაკარგული აქვს, დალაქავებულია, წინა პირზე ნაწერი ზოგან გადარეცხილია, მეორე მხარეს კი იგი, თითქმის, არ იკითხება. დაუწერელია I და II კეფის v; ნუსხური, დასაწყისში, I კეფი მთლიანად უკავია გუმბათოვან თავკაზმულობას, რომელშიც მოთავსებულია ბასილ დიდისა და იოანე ოქროპირის ილუსტრაციები. [XVს.]; გადამწერი – გიორგი მგალობელი (სათაურის ზემოთ).
„ს[აღ~]თო ჟამის[წირვა იოან]ე ოქროპირისა. – შე-რა-ვიდეს […] სადუაკნესა შინა, მოიღოს სეფე ჯვარი და … ამისა შემდგომად […]იღოს ლახუარი და აღმოკუჱთოს […] და იტყოდეს: დაიკლვის ტარიგი …“
ანდერძი: „ამის მწერელსა გიორგი მგალობელს იოვანეს (?) შეუნდოს ღ~ნ უ~ კ~სნ“.
ბიბლიოგრაფია
საქართველოს სახელმწიფო მუზეუმის ქართულ ხელნაწერთა აღწერილობა (H კოლექცია), ტ.II, თბ. 1961, გვ.7