A-1553
1.კოდიკოლოგია/არქეოგრაფია
1.1.შიფრი A-1553
რაობა კონდაკი
დაცულობის ადგილი/კოლექცია ხეც
თარიღი XV-XVI სს.
კეფის რაოდენობა 3 კეფი
ზომა (თითოეული კეფის ზომა) 177X21; I21,5×21;II 85×21; III 70,5×21;
სტრიქონთა რაოდენობა I r-29, v-29;II r-109, v-108;III r-97, v-;
ნაწერის ზომა I20,5×12; II-83×13-14; III 68×13,5;
არშიების ზომა: I-ზედა 1, ქვედა0,5, მარცხენა 4,5სმ; მარჯვენა 4სმ; II -ზედა 0,5, ქვედა 1,5, მარცხენა 4,5სმ; მარჯვენა 4სმ;III -ზედა 1, ქვედა 1, მარცხენა 4,5სმ; მარჯვენა 4სმ;
მასალა ეტრატი
ძეგლის მდგომარეობა (გაცხოველებული/ აღდგენილი/თავბოლონაკლული)
ფერი მოყვითალო
სისქე 002
ფორმატი (სრული,არასრული)
კონსერვირებული/არაკონსერვირებული
1.2. პალეოგრაფიული თავისებურებები
დამწერლობის სახეობა ნუსხური
მელანი ყავისფერი, სინგური
პაგინაცია –
ნაწერის მიმართულება გვერდზე (r-v)
დაკანონვა
კეფების გადაბმის ტექნიკა სხვადასხვანაირად- ამობლანდული , დაგვირისტირებული
1.3. გაფორმება
მინიატურა –
დეკორი –
საზედაო ასოები –
სათაურის გაფორმება სინგურით
მარგინალური ნიშნები
გადამწერი/დამკვეთი/ გადაწერის ადგილი
ანდერძები/მინაწერები
ა. „შეუნდნეს ღმერთმან თმრ(?) … ნთ… მ[ო]ნას … შეუნდნეს ღმერთმან მურთაზსა? … ხატსა … შეუნდენ ღმერთმან … ცოდვანი“.
ბ. „შეუნდნეს ღმერთმა ცოდვან[ი] მისნი მონაზონს ნინოს“.
შენიშვნა: ორივე მინაწერი მხედრული ხელითაა, პირველი მათგანი ძველია, ტექსტის დროინდელი, იგი გადარეცხილია და ძნელად იკითხება. მეორე მინაწერი შედარებით გვიანდელია.
შემომწირველი (გვერდის მითითებით)/შემოწირულობის თარიღი
1.4. ტექსტოლოგიური შენიშვნები
ტექსტის დასაწყისი (თავბოლონაკლული)
ტექსტის დასასრული (თავბოლონაკლული)
რედაქციულობა (თუ შესაძლებელია)
- დაზიანებებიზედაპირის – მომჩვარული, აქერცლილი, მყიფე, ენტომოლოგიური, ლაქები (სინესტის, სითხის, პიგმენტების, სანთლის …)
I კეფი: გრაგნილის პირველი კეფი თავნაკლულია; მოხეულია ეტრატის დიდი ნაწილი ტექსტთან ერთად; ეტრატი ძლიერ დაზიანებული,გამომშრალი, დეფორმირებული.კიდეები, ორივე მხარეს ჩახეული და ჩატეხილია; ზედაპირზე აღენიშნება ბზარები.ზედა ნაწლში ჰორიზონტალურად ჩახეულია, დაზიანებულია ტექსტი; მკვეთრად შეიმჩნევა დაკანონვის ხაზები, რომელთა დიდი ნაწილი ჩატეხილია, დაზიანებულია ნაწერი;
შენიშვნა: ვიწროდ დახვეულ გრაგნილის პირველ კეფის გახსნისას, აღმოჩნდა ცალკე მოტეხილი (მოგლეჯილი) ეტრატის პატარა ფრაგმენტი, რომელიც საკვლევ მასალად გამოდგება. ჩახეულ, დაბზარულ ადგილებში შეიმჩნევა პატარა ნაწილების მოტეხის საშიშროება.
r-ზე ტექსტი ნაწერია ყავისფერი მელნით კალიგრაფიული ნუსხურით; შემორჩენილი ტექსტის წაკითხვა შესაძლებელია;
v-ზეანალოგიური დაზიანებებია; ეტრატი მუქი ფერისაა; აღენიშნება ლაქები; ტექსტი ნაწერია ყავისფერი მელნით კალიგრაფიული ნუსხურით; ზოგიერთ ადგილას მელანი გადასულია; შემორჩენილი ტექსტი რთულად წასაკითხია. მარჯვენა მხარეს მითითებულია შიფრი N 1553 церк. Муз.
1 კეფი მე-2-სთან გადაკერებული მოგვიანებით; ეტრატის პირი ზემოთაა აწეული და გაკერილია გვირისტის პირინციპით
II კეფი: გრაგნილის მეორე კეფის ფორმატი სრულია; ეტრატი დაზიანებული, გამომშრალი, დეფორმირებული.კიდეებზე შეიმჩნევა დაკანონვისთვის გამოყენებული ნახვრეტები; ზოგიერთ ადგილას აღენიშნება პატარა ჩახევები; კეფის ზედა მარჯვენა მხარეს კიდეა მოხეული; ქვედა ნაწილში, შუაში ეტრატი ამოგლეჯილია; ზედაპირზე აღინიშნება ბზარები.
r-ზეტექსტი ნაწერია კალიგრაფიული ნუსხურით, ყავისფერი მელნით. უხვადაა გამოყენებული სინგური. მინაწერებია ნუსხურად და მხედრულად. ტექსტი კარგად იკითხება
v-ზე ანალოგიურად; ზოგან მელანი გადასულია, თუმცა ტექსტის წაკითხვა შესაძლებელია. მარცხენა მხარეს მინაწერია; ტექსტის წაკითხვა შესაძლებელია.
მე-3კეფთან გადაკერებულია ძაფით,ამოკემსვის (ამოკერვის) მეთოდით.
III კეფი: მე-3 კეფისთვის ფორმატი- ტექსტის ნაწილი სრულია; ეტრატი ძლიერ დაზიანებული,გამომშრალი, დეფორმირებული. კიდეები ორივე მხარეს მთელ სიგრძეზე დაზიანებულია, აღენიშნება პატარ-პატარა ჩახევები, ხოლო მარცხენა მხარეს ზედა ნაწილში კიდის დიდი ნაწილი მოხეულია; მკვეთრად შეიმჩნევადაკანონვის ხაზები, რომელთა დიდი ნაწილი გაბზარული და ჩატეხილია.
r-ზეტექსტი ნაწერია ყავისფერი მელნით კალიგრაფიული ნუსხურით; ტექსტი კარგად იკითხება.
v მხარეს ანალოგიური დაზიანებებია; ზედაპირზე აღენიშნება ბზარები. კალიგრაფიული ნუსხურით, ყავისფერი მელნით.ტექსტის კარგად იკითხება; მარჯვენა მხარეს, ქვედა ნაწილში ლურჯი ფერის ფანქრით მინაწერია „ანჩისხატის სობორ არ[ის]“
ქვედა ნაწილში აღენიშნება ნემსის ნახვრეტები ჰორიზონტალურად სამ პირად, სავარაუდოდ კონდაკის დამაგრების კვალია;
კონდაკი არ არის შემორჩენილი.
რეკომენდაცია: გრაგნილი ხელნაწერი – ძლიერ დაზიანებული, გაიწმინდოს, დატენიანდეს, გასწორდეს, კონსერვაცია გაუკეთდეს შესაბამისი, თანამედროვე მასალით,ჩაუტარდესმინიმალური კონსერვაცია. გადაბმის ადგილას ჩახსნილი ადგილები გამაგრდეს ძაფის გამოყენებით. გრაგნილი დაიხვეს თავისუფლად და მოთავსდეს განიერ, სპეციალურად დამზადებულ ყუთში.
აღწერილობიდან: კონდაკი, XV-XVI სს.
გრაგნილი, სამიი (3) კეფი: 175X21; ეტრატი, თავ-ბოლონაკლული; დაზიანებული; ნუსხური (სათაურები სინგურით); [XV-XVI სს.].
[კონდაკი]… „ქალწულისა მარიამის. წმიდისა და დიდებულისა წინასწ[არმეტყუელისა], წინამორბედისა და ნათლის-მცემლისა … და ყ˜თა წმიდათა მომჴსენებელთა თავნი თჳსნი … [უ]რთიერთას და ყოველი ცხოვრებაჲ ჩ˜ნი ქრისტესა ღმერთსა ჩ˜ნსა შე…“
მინაწერები: ა. „შეუნდნეს ღმერთმან თმრ(?) … ნთ… მ[ო]ნას … შეუნდნეს ღმერთმან მურთაზსა? … ხატსა … შეუნდენ ღმერთმან … ცოდვანი“.
ბ. „შეუნდნეს ღმერთმა ცოდვან[ი] მისნი მონაზონს ნინოს“.
შენიშვნა: ორივე მინაწერი მხედრული ხელითაა, პირველი მათგანი ძველია, ტექსტის დროინდელი, იგი გადარეცხილია და ძნელად იკითხება. მეორე მინაწერი შედარებით გვიანდელია.
ბიბლიოგრაფია
საქართველოს სახელმწიფო მუზეუმის ქართულ ხელნაწერთა აღწერილობა, (კოლექცია A), ტ.V, 1955, გვ.72