ᲒᲠᲐᲒᲜᲘᲚᲘ ᲮᲔᲚᲜᲐᲬᲔᲠᲔᲑᲘᲡ ᲔᲚᲔᲥᲢᲠᲝᲜᲣᲚᲘ ᲛᲝᲜᲐᲪᲔᲛᲗᲐ ᲑᲐᲖᲐ
  • მთავარი
  • პროექტის შესახებ
  • გრაგნილი ხელნაწერები
  • გამოცემა
  • კონტაქტი
Search
  • მთავარი
  • პროექტის შესახებ
  • გრაგნილი ხელნაწერები
  • გამოცემა
  • კონტაქტი
  • Home
  • A-1553
  • გრაგნილი ხელნაწერები, ხელნაწერთა ეროვნული ცენტრი
  • A-1553

A-1553

A-1553

Manuscript2024-03-30T21:50:31+00:00

1.კოდიკოლოგია/არქეოგრაფია

1.1.შიფრი                                                      A-1553

რაობა                                                                         კონდაკი

დაცულობის ადგილი/კოლექცია             ხეც

თარიღი                                                         XV-XVI სს.

კეფის რაოდენობა                                       3 კეფი

ზომა (თითოეული კეფის ზომა)  177X21;  I21,5×21;II 85×21; III 70,5×21;

სტრიქონთა რაოდენობა                I r-29, v-29;II r-109, v-108;III r-97, v-;

ნაწერის ზომა                                   I20,5×12; II-83×13-14; III 68×13,5;

არშიების ზომა:        I-ზედა 1, ქვედა0,5, მარცხენა 4,5სმ; მარჯვენა 4სმ; II -ზედა 0,5, ქვედა 1,5, მარცხენა 4,5სმ; მარჯვენა 4სმ;III -ზედა 1, ქვედა 1, მარცხენა 4,5სმ; მარჯვენა 4სმ;

მასალა                                                     ეტრატი

ძეგლის მდგომარეობა (გაცხოველებული/ აღდგენილი/თავბოლონაკლული)

ფერი                                                              მოყვითალო

სისქე                                                              002

ფორმატი (სრული,არასრული)

კონსერვირებული/არაკონსერვირებული

1.2. პალეოგრაფიული თავისებურებები

დამწერლობის სახეობა                  ნუსხური

მელანი                                              ყავისფერი, სინგური

პაგინაცია                                          –

ნაწერის მიმართულება გვერდზე (r-v)

დაკანონვა

კეფების გადაბმის ტექნიკა            სხვადასხვანაირად- ამობლანდული ,  დაგვირისტირებული

 

1.3. გაფორმება

მინიატურა                                                   –

დეკორი                                                         –

საზედაო ასოები                                          –

სათაურის გაფორმება                                 სინგურით

მარგინალური ნიშნები

გადამწერი/დამკვეთი/ გადაწერის ადგილი

ანდერძები/მინაწერები

ა. „შეუნდნეს ღმერთმან თმრ(?) … ნთ… მ[ო]ნას … შეუნდნეს ღმერთმან მურთაზსა? … ხატსა … შეუნდენ ღმერთმან … ცოდვანი“.

ბ. „შეუნდნეს ღმერთმა ცოდვან[ი] მისნი მონაზონს ნინოს“.

შენიშვნა: ორივე მინაწერი მხედრული ხელითაა, პირველი მათგანი ძველია, ტექსტის დროინდელი, იგი გადარეცხილია და ძნელად იკითხება. მეორე მინაწერი შედარებით გვიანდელია.

 

შემომწირველი (გვერდის მითითებით)/შემოწირულობის თარიღი

 

1.4. ტექსტოლოგიური შენიშვნები

ტექსტის დასაწყისი         (თავბოლონაკლული)

ტექსტის დასასრული (თავბოლონაკლული)

რედაქციულობა (თუ შესაძლებელია)

  1. დაზიანებებიზედაპირის – მომჩვარული, აქერცლილი, მყიფე, ენტომოლოგიური, ლაქები (სინესტის, სითხის, პიგმენტების, სანთლის …)

 

I კეფი: გრაგნილის პირველი კეფი  თავნაკლულია; მოხეულია ეტრატის დიდი ნაწილი ტექსტთან ერთად; ეტრატი ძლიერ დაზიანებული,გამომშრალი, დეფორმირებული.კიდეები, ორივე მხარეს ჩახეული და ჩატეხილია; ზედაპირზე აღენიშნება ბზარები.ზედა ნაწლში ჰორიზონტალურად ჩახეულია, დაზიანებულია ტექსტი; მკვეთრად შეიმჩნევა დაკანონვის ხაზები, რომელთა დიდი ნაწილი ჩატეხილია, დაზიანებულია ნაწერი;

შენიშვნა: ვიწროდ დახვეულ გრაგნილის პირველ კეფის გახსნისას, აღმოჩნდა ცალკე მოტეხილი (მოგლეჯილი) ეტრატის პატარა ფრაგმენტი, რომელიც საკვლევ მასალად გამოდგება.   ჩახეულ, დაბზარულ ადგილებში შეიმჩნევა პატარა ნაწილების მოტეხის საშიშროება.

 

r-ზე  ტექსტი ნაწერია ყავისფერი მელნით კალიგრაფიული ნუსხურით; შემორჩენილი ტექსტის წაკითხვა შესაძლებელია;

v-ზეანალოგიური დაზიანებებია; ეტრატი მუქი ფერისაა;  აღენიშნება ლაქები; ტექსტი ნაწერია ყავისფერი მელნით კალიგრაფიული ნუსხურით; ზოგიერთ ადგილას მელანი გადასულია; შემორჩენილი ტექსტი რთულად წასაკითხია. მარჯვენა მხარეს მითითებულია შიფრი N 1553 церк. Муз.

1 კეფი მე-2-სთან გადაკერებული მოგვიანებით; ეტრატის პირი ზემოთაა აწეული  და გაკერილია გვირისტის პირინციპით

II კეფი: გრაგნილის მეორე კეფის ფორმატი სრულია; ეტრატი დაზიანებული, გამომშრალი, დეფორმირებული.კიდეებზე შეიმჩნევა დაკანონვისთვის გამოყენებული ნახვრეტები; ზოგიერთ ადგილას აღენიშნება პატარა ჩახევები; კეფის ზედა მარჯვენა მხარეს კიდეა მოხეული;  ქვედა ნაწილში, შუაში ეტრატი ამოგლეჯილია;  ზედაპირზე აღინიშნება ბზარები.

r-ზეტექსტი ნაწერია კალიგრაფიული ნუსხურით, ყავისფერი მელნით. უხვადაა გამოყენებული სინგური. მინაწერებია  ნუსხურად და მხედრულად. ტექსტი კარგად იკითხება

v-ზე ანალოგიურად; ზოგან მელანი გადასულია, თუმცა ტექსტის წაკითხვა შესაძლებელია. მარცხენა მხარეს მინაწერია; ტექსტის წაკითხვა შესაძლებელია.

მე-3კეფთან გადაკერებულია ძაფით,ამოკემსვის (ამოკერვის) მეთოდით.

III კეფი: მე-3 კეფისთვის ფორმატი- ტექსტის ნაწილი სრულია;  ეტრატი ძლიერ დაზიანებული,გამომშრალი, დეფორმირებული.  კიდეები ორივე მხარეს მთელ სიგრძეზე დაზიანებულია, აღენიშნება პატარ-პატარა ჩახევები, ხოლო მარცხენა მხარეს ზედა ნაწილში კიდის დიდი ნაწილი მოხეულია; მკვეთრად შეიმჩნევადაკანონვის ხაზები, რომელთა დიდი ნაწილი გაბზარული და  ჩატეხილია.

r-ზეტექსტი ნაწერია ყავისფერი მელნით კალიგრაფიული ნუსხურით; ტექსტი კარგად იკითხება.

v მხარეს ანალოგიური დაზიანებებია; ზედაპირზე აღენიშნება ბზარები. კალიგრაფიული ნუსხურით, ყავისფერი მელნით.ტექსტის კარგად იკითხება; მარჯვენა მხარეს, ქვედა ნაწილში ლურჯი ფერის ფანქრით მინაწერია „ანჩისხატის სობორ არ[ის]“

 

ქვედა ნაწილში აღენიშნება ნემსის ნახვრეტები ჰორიზონტალურად სამ პირად, სავარაუდოდ კონდაკის დამაგრების კვალია;

კონდაკი არ არის შემორჩენილი.

 

რეკომენდაცია: გრაგნილი ხელნაწერი – ძლიერ დაზიანებული, გაიწმინდოს, დატენიანდეს, გასწორდეს, კონსერვაცია გაუკეთდეს შესაბამისი, თანამედროვე მასალით,ჩაუტარდესმინიმალური კონსერვაცია. გადაბმის ადგილას ჩახსნილი ადგილები გამაგრდეს ძაფის გამოყენებით. გრაგნილი დაიხვეს თავისუფლად და მოთავსდეს განიერ, სპეციალურად დამზადებულ ყუთში.

 

აღწერილობიდან: კონდაკი, XV-XVI სს.

გრაგნილი, სამიი (3) კეფი: 175X21; ეტრატი, თავ-ბოლონაკლული; დაზიანებული; ნუსხური (სათაურები სინგურით); [XV-XVI სს.].

[კონდაკი]… „ქალწულისა მარიამის. წმიდისა და დიდებულისა წინასწ[არმეტყუელისა], წინამორბედისა და ნათლის-მცემლისა … და ყ˜თა წმიდათა მომჴსენებელთა თავნი თჳსნი … [უ]რთიერთას და ყოველი ცხოვრებაჲ ჩ˜ნი ქრისტესა ღმერთსა ჩ˜ნსა შე…“

მინაწერები: ა. „შეუნდნეს ღმერთმან თმრ(?) … ნთ… მ[ო]ნას … შეუნდნეს ღმერთმან მურთაზსა? … ხატსა … შეუნდენ ღმერთმან … ცოდვანი“.

ბ. „შეუნდნეს ღმერთმა ცოდვან[ი] მისნი მონაზონს ნინოს“.

შენიშვნა: ორივე მინაწერი მხედრული ხელითაა, პირველი მათგანი ძველია, ტექსტის დროინდელი, იგი გადარეცხილია და ძნელად იკითხება. მეორე მინაწერი შედარებით გვიანდელია.

 

ბიბლიოგრაფია

საქართველოს სახელმწიფო მუზეუმის ქართულ ხელნაწერთა აღწერილობა, (კოლექცია A), ტ.V, 1955, გვ.72

 

 

 

ᲒᲠᲐᲒᲜᲘᲚᲘ ᲮᲔᲚᲜᲐᲬᲔᲠᲔᲑᲘᲡ ᲔᲚᲔᲥᲢᲠᲝᲜᲣᲚᲘ ᲛᲝᲜᲐᲪᲔᲛᲗᲐ ᲑᲐᲖᲐ © 2025. კორნელი კეკელიძის სახელობის საქართველოს ხელნაწერთა ეროვნული ცენტრი