H-511
1.კოდიკოლოგია/არქეოგრაფია
1.1.შიფრი H-511
რაობა კონდაკი
დაცულობის ადგილი/კოლექცია ხეც
თარიღი XVI ს.
კეფის რაოდენობა 5 კეფი
ზომა (თითოეული კეფის ზომა) 295X21,4; I44x20,5;II73x21; III 78×21;IV 71,5×22;V34,5×21;
სტრიქონთა რაოდენობა I r-44, v-50;II r- 94, v-93; III r-99, v-99; IVr-89, v-89;V r-38, v-38;
ნაწერის ზომა I32x9; II71x9,5; III 75×10; IV-69,5×11; V28,5×11;
არშიების ზომა: I-ზედა0, ქვედა1, მარცხენა6სმ; მარჯვენა5სმ;II -ზედა , ქვედა, მარცხენასმ; მარჯვენასმ;III-ზედა , ქვედა, მარცხენასმ; მარჯვენასმ; IV-ზედა 1, ქვედა 0,5, მარცხენა 7სმ; მარჯვენა 6სმ;V-ზედა 1, ქვედა 5, მარცხენა 6,5სმ; მარჯვენა 5სმ.
მასალა ეტრატი
ძეგლის მდგომარეობა (გაცხოველებული/ აღდგენილი/თავბოლონაკლული)
ფერი მოყვითალო
სისქე 003
ფორმატი (სრული,არასრული)
კონსერვირებული/არაკონსერვირებული– გადაცემულია სარესტავრაციოდ
1.2. პალეოგრაფიული თავისებურებები
დამწერლობის სახეობა ნუსხური
მელანი ყავისფერი, სინგური
პაგინაცია –
ნაწერის მიმართულება გვერდზე (r-v)
დაკანონვა ფრთხილად შესრულებული
კეფების გადაბმის ტექნიკა ბოლო 2 კეფი გადაკერებულია უხეშად, სხვადასხვა დროს, ამოკერვის სხვადასხვა ტექნიკით (პრინციპით), სხვადასხვა ფერის ძაფით (წითელი, მოთეთრო)
1.3. გაფორმება
მინიატურა აქვს
დეკორი –
საზედაო ასოები დიდი ზომის ინიციალები
სათაურის გაფორმება
მარგინალური ნიშნები
გადამწერი/დამკვეთი/ გადაწერის ადგილი
ანდერძები/მინაწერები ერთ-ერთ მათგანში იხსენიება მამია გურიელი და მეუღლე მისი პუპია: „ მამ[ი]ა გურ[იელ]სა ბანა რე (ძე?)სა და მეუღლესა მისსა პუპიას შეუნდოს ღმერთმან ცოდვანი მათნი“.
შემომწირველი (გვერდის მითითებით)/შემოწირულობის თარიღი
1.4. ტექსტოლოგიური შენიშვნები
ტექსტის დასაწყისი (თავბოლონაკლული)
ტექსტის დასასრული (თავბოლონაკლული)
რედაქციულობა (თუ შესაძლებელია)
- დაზიანებებიზედაპირის – მომჩვარული, აქერცლილი, მყიფე, ენტომოლოგიური, ლაქები (სინესტის, სითხის, პიგმენტების, სანთლის …)
I კეფი: გრაგნილის პირველი კეფი თავნაკლულია; ეტრატი ძლიერ დაზიანებული,გამომშრალი, დეფორმირებული, ფორმატი არასრული; კეფის ზედანაწილი მოხეულია და ნაკლულია მინიატიურასთან ერთად (შემორჩენილია მინიატიურის ქვედა ნაწილი);კიდეები, ორივე მხარეს მთელ სიგრძეზე დაზიანებული ადგილები და ფორმატი შევსებულია სარესატვრაციო ქაღალდით. ტექსტის დასაწყისში სახლის სახურავის ფორმის (პირამიდისებური) ორნამენტია, ქვემოთ სინგურით სათაური;
r-ზე ტექსტი ნაწერია კალიგრაფიული ნუსხურით, ყავისფერი მელნით. მარჯვენა მხარეს მინაწერია, კიდეზე გასმულია ლურჯი ფერის ფანქარი; მარცხენა მხარეს დიდი ზომის, მხატვრულად გაფორმებული ინიციალებია. ტექსტის წაკითხვა შესაძლებელია;
v-ზე შემორჩენილი ტექსტის წაკითხვა რთულია, დასაწყისი საერთოდ არ იკითხევა, ეტრატის გაშავების გამო;
1 კეფი მე-2-სთან გადაკერებულია ძაფით ამოკემსვის პრინციპით.
II კეფი:გრაგნილი მეორე კეფის ნაკლული ფორმატის შესავსებად გამოყენებულია იაპონური სარესტვარაციო ქაღალდი; ტექსტში დაზიანებული ადგილების გასამაგრებლად იაპონური საკონსერვაციო ქაღალდი; კეფის დიაგონალურად, ასიმეტრიულად გადახეული ზედა ნაწილი გაუკერიათ ძაფით, სადაც მოყოლილია ასოები (ასოებზეა ნემსის ნახვრეტი). მარცხენა მხარეს დიდი ზომის მხატვრულად გაფორმებული ინიციალებია და დიდი ზომის მინიატიურები.
მე-3 კეფთან მოგვიანებით გაუკერიათ ამობლანდვის პრინციპით ძაფით(გამაგრების მიზნით), შემორჩენილია თავდაპირველი წითელი ფერის ძაფის უმნიშვნელო ფრაგმენტები.
III კეფი: გრაგნილის მესამე კეფის ფორმატი სრულია, დაზიანებული და გაშავებულია კიდეები; მარცხენა მხარეს დიდი ზომის მხატვრულად გაფორმებული ინიციალებია, გვიანდელი, შავი მელნით მინაწერი და დიდი ზომის მინიატიურაა (ორი პიროვნება)
მე-4 კეფთან გადაკერებული არ არის. აღენიშნება ნემსის ნახვრეტები და გადაბმისთვის გამოყენებული წითელი ფერის ძაფის ფრაგმენტები.
IV კეფი: გრაგნილის მეორე კეფის ეტრატი დაზიანებული,გამომშრალი, დეფორმირებული. კიდეებს, ორივე მხარეს მთელ სიგრძეზე გაშავებულია. კეფის ზედა მხარეს აღენიშნება ზედა კეფის მიკერების კვალი, ნემსის ნაჩხვლეტები, შემორჩენილი აქვს უმნიშვნელო წითელი ფერის ძაფის ბოჩკო;ეტრატის ზედაპირს აღენიშნება მრავალი ბზარი, კიდეები ჩატეხილი გაბზარული და ჩახეულია; რამდენიმე ადგილას ეტრატი ამოგლეჯილია
r-ზეტექსტი ნაწერია კალიგრაფიული ნუსხურით, ყავისფერი მელნით, სიმეტრიულად; მარცხენა მხარეს დიდი ზომის, მხატვრულად გაფორმებული ინიციალებია „ს“, „მ“, ტექსტში გამოყენებულია სინგური; თითოეული ინიციალის ქვედა მხარეს დიდი ზომის მინიატიურაა;
v-ზე ანალოგიური დაზიანებებია, მარცხენა მხარეს ოთხი დიდი ზომის ინიციალია, სამი მხატვრულად გაფორმებული; საზედაო ასოებისთვის გამოყენებეულია როგორც სინგური, ასევე ტექსტის ყავისფერი მელანი;
მე-3 კეფთან გადაბმულიასხვადასხვა დროს და სხვადასხვა ამოკერვის პრინციპით წითელი და მოთეთრო ფერის ძაფით, უხეშად.
V კეფი: მე-3 კეფისთვის გამოყენებულია პატარა ზომის ეტრატის ფურცელი; ეტრატი დაზიანებული,გამომშრალი, დეფორმირებული. ეტრატის ზედაპირს აღენიშნება მრავალი ბზარი, კიდეები ჩატეხილი, გაბზარული და ჩახეულია;
r-ზე ტექსტი ნაწერია კალიგრაფიული ნუსხურით, ყავისფერი მელნით, სიმეტრიულად; ტექსტში უხვადაა გამოყენებული სინგური; მარცხენა მხარეს დიდი ზომის მინიარიურააა გამოსახული;
v-ზე ანალოგიური დაზიანებებია, მარცხენა მხარეს ერთი მხატვრულად გაფორმებული დიდი ზომის ინიციალია;
კონდაკი: გრაგნილი დახვეულია კარგად დამუშავებულ ხის ჯოხზე, რომელსაც ორივე მხარეს აქვს სხვადასხვა ფორმის, ასევე დამუშავებული თავები; ერთ მხარეს 8 წახნაგია, ოდნავ დაზიანებული, ხოლო მეორე მხარეს მრგვალი ფორმის.
რეკომენდაცია: გრაგნილი ხელნაწერი – გადაცემულია სარესტავრაციო.
აღწერილობიდან: კონდაკი, XVI ს.
გრაგნილი, ხუთი (5) კეფი: 295X21,4; ეტრატი, დაზიანებული; (კიდეებშემოხეული); უკანასკნელი კეფის v ძნელად იკითხება ეტრატის გამუქების გამო; IV კეფი შუაზე გახეულია და გაკერილი); ნუსხური (სათაურები სინგურით); კონდაკი შემკულია ლამაზად გაფორმებული საზედაო ასოებით და თავკაზმულობით; მოიპოვება მდარედ შესრულებული წმინდანთა ილუსტრაციებიც [XVI ს.].
„სა˜ღთო ჟამისწირვა წ˜ჲ იოანე ოქროპირისა, – შერავიდეს დიაკონი სადიაკნესა შინა, შეიმოსოს სტიხარი და იტყოდეს მღდელი …“
შენიშვნა: აშიებზე მოიპოვება მოგვიანო მინაწერები, რომლებიც კიდეების დაზიანების გამო ძნელად იკითხება. ერთ-ერთ მათგანში იხსენიება მამია გურიელი და მეუღლე მისი პუპია: „ მამ[ი]ა გურ[იელ]სა ბანა რე (ძე?)სა და მეუღლესა მისსა პუპიას შეუნდოს ღმერთმან ცოდვანი მათნი“.
ბიბლიოგრაფია
ხელნაწერთა აღწერილობა, (კოლექცია H), ტ.II, 1951, გვ.8.
ტექსტი