ᲒᲠᲐᲒᲜᲘᲚᲘ ᲮᲔᲚᲜᲐᲬᲔᲠᲔᲑᲘᲡ ᲔᲚᲔᲥᲢᲠᲝᲜᲣᲚᲘ ᲛᲝᲜᲐᲪᲔᲛᲗᲐ ᲑᲐᲖᲐ
  • მთავარი
  • პროექტის შესახებ
  • გრაგნილი ხელნაწერები
  • გამოცემა
  • კონტაქტი
Search
  • მთავარი
  • პროექტის შესახებ
  • გრაგნილი ხელნაწერები
  • გამოცემა
  • კონტაქტი
  • Home
  • H-1788
  • გრაგნილი ხელნაწერები, ხელნაწერთა ეროვნული ცენტრი
  • H-1788

H-1788

H-1788

Manuscript2024-03-30T21:52:25+00:00

1.კოდიკოლოგია/არქეოგრაფია

1.1.შიფრი                                                      H-1788

რაობა                                     ავგაროზი

დაცულობის ადგილი/კოლექცია             ხეც

თარიღი                                                         XIX

კეფის რაოდენობა                                       9 კეფი

ზომა (თითოეული კეფის ზომა)  315X9;  I16x8,5;II10x8,5; III 42×8,5;IV 38×8,5;V43x8,5; VI 42×8,5; VII 41×8,5; VIII 42×8,5; IX 35×7,5;

სტრიქონთა რაოდენობა                I r-6, ვ-6;II r- მინიატურა, ვ-2; III r-34,ვ-20; IVr-24, ვ-მინიატურები;Vრ-31, ვ-24; VI r-33, ვ-16; VII r-24, ვ-13; VIII r-18, ვ- 13; IX r-17,v-11;

ნაწერის ზომა                                   I4x4; II x; III 40,5×7,5; IV32,5×7,5; V39x7,5; VI 40,5×7,5; VII 29×7,5; VIII 26×7,5; IX 21×7,5;

არშიების ზომა:        I-ზედა0, ქვედა0,2, მარცხენა1სმ; მარჯვენა1სმ;II -ზედა0, ქვედა0, მარცხენა0სმ; მარჯვენა0სმ;III-ზედა0, ქვედა0, მარცხენა0სმ; მარჯვენა0სმ; IV-ზედა 0, ქვედა 0, მარცხენა 0სმ; მარჯვენა 0სმ;V-ზედა 0, ქვედა 0, მარცხენა 0სმ; მარჯვენა 0სმ; VI-ზედა 0, ქვედა 0, მარცხენა 0სმ; მარჯვენა 0სმ; VII-ზედა 0, ქვედა 0, მარცხენა 0სმ; მარჯვენა 0სმ; VIII-ზედა 0, ქვედა 0, მარცხენა 0სმ; მარჯვენა 0სმ; IX-ზედა 0, ქვედა 0, მარცხენა 0სმ; მარჯვენა 0სმ;

მასალა                                                     ქაღალდი

ძეგლის მდგომარეობა (გაცხოველებული/ აღდგენილი/თავბოლონაკლული)

ფერი                                                              მოთეთრო

სისქე                                                              001

ფორმატი (სრული,არასრული)

კონსერვირებული/არაკონსერვირებული

1.2. პალეოგრაფიული თავისებურებები

დამწერლობის სახეობა                  მხედრული

მელანი                                              ყავისფერი

პაგინაცია                                          –

ნაწერის მიმართულება გვერდზე (r-v)

დაკანონვა                                                     –

კეფების გადაბმის ტექნიკა            გადაბმულია წებოს გამოყენებით

1.3. გაფორმება

მინიატურა                           ფერადი თავკაზმულობა და მინიატიურები: იესო ქრისტე,

ღვთისმშობლის, წმ. გიორგის, წმ. დიმიტრის, წმ.

თეოდერესი, წმ. დავით და კონსტანტინესი;

დეკორი                                                         –

საზედაო ასოები                                          –

სათაურის გაფორმება                                 –

მარგინალური ნიშნები

გადამწერი/დამკვეთი/ გადაწერის ადგილი      –

ანდერძები/მინაწერები                              ავგაროზის ბოლოს მღვდლის ხელრთვა

 

შემომწირველი (გვერდის მითითებით)/შემოწირულობის თარიღი

 

1.4. ტექსტოლოგიური შენიშვნები

ტექსტის დასაწყისი         (თავბოლონაკლული)

ტექსტის დასასრული (თავბოლონაკლული)

რედაქციულობა (თუ შესაძლებელია)

  1. დაზიანებებიზედაპირის – მომჩვარული, აქერცლილი, მყიფე, ენტომოლოგიური, ლაქები (სინესტის, სითხის, პიგმენტების, სანთლის …)

 

I-IX კეფი:გრაგნილის ცხრავე კეფის ფორმატი სრულია; რესტავრირებული უხეში ქაღალდით (სავარაუდოდ,მე-20 საუკუნის 60-80-იან წლებში),  აღენიშნება მინიმალური დაზიანებები, ჩახეული ადგილები; კეფები ერთმანეთზე გადაბმული წებოს გამოყენებით, ერთმანეთზე, დაახლოებით 1 სმ.-ით გადაბმული. საწერი მასალა წინასწარ არის დამზადებული, ვინაიდან გადაწებებულ ადგილებში ტექსტია ნაწერი.

ტექსტი ნაწერია არასიმეტრიულად, გაკრული ხელით, არე არ არის დაცული; ტექსტი კარგად იკითხება. კალიგრაფს გაუფორმებია ფერადი თავკაზმულობებით და მინიატიურებით: იესო ქრისტე, ღვთისმშობლის, წმ. გიორგის, წმ. დიმიტრის, წმ.თეოდერესი, წმ. დავით და კონსტანტინესი.

 

 

რეკომენდაცია: გრაგნილი ხელნაწერის სარესტავრაციოა. მოიხსნას (დემონტაჟი) რესტავრაციისთვის გამოყენებული უხეში ქაღალდი. მინიმალური, დაზიანებული ადგილების კონსერვაცია ჩატარდეს თანამედროვე მასალით.

 

აღწერილობიდან: ავგაროზი, XIX

გრაგნილი;315X9;ქაღალდი; მხედრული; რესტავრირებული; ფერადი თავკაზმულობა და მინიატიურები: იესო ქრისტე, ღვთისმშობლის, წმ. გიორგის, წმ. დიმიტრის, წ,. თეოდერესი, წმ. დავით და კონსტანტინესი; [XIX ს.]

1.„სახარება იოანესი, თავი პირველი არს აქა აღდგომის წირვის, – პირველითგან იყო სიტყვა …“ იოანე. 1. 1-17.

2.„ყოველნო წმიდანო ზეცისა და ქუეყანისანო, წმიდანო ანგელოსნო და მთავარანგელოსნო მიხაილ და გაბრიელ …“

  1. „ღირსო და ღმერთშემო[სილნო მამანო ჩვენნო, მწყე[მსთ] [მო]ძღვარნო ყოველ[თა] … ანტონი …“
  2. „წმიდანო ქალწულმოწამენო და ღირსნო დედანო …“
  3. „ათორმეტთა თვეთა შინა მოხსენებულნო წმიდანო …“
  4. „დიდება მამას და ძესა და წმიდასა სულსა …“.
  5. „ყოვლად წმიდაო ღვთისმშობელო მარიამ …“
  6. წ˜ო გ˜ი კაბადუკიისაო, წ˜ო გ˜ი ლუდიისაო, წ˜ო გ˜ი ელასიისაო, წ˜ო გ˜ი პალესტინისაო, წ˜ო გ˜ი იერუსალიმისაო, წ˜ო გ˜ი მთაწმიდისაო, წ˜ო გ˜ი სინამთისაო, წ˜ო გ˜ი კოსტანტიპოლისაო, წ˜ო გ˜ი ტრაპიზონისაო, წ˜ო გ˜ი მთაწმიდისაო, წ˜ო გ˜ი შაამისაო, წ˜ო გ˜ი თესალონიკისაო, წ˜ო გ˜ი ადრია[ნე]პოლისაო, წ˜ო გ˜ი ბეთლემისაო, წ˜ო გ˜ი გელათისაო, წ˜ო გ˜ი ხონისაო, წ˜ო გ˜ი ჩხარისაო, წ˜ო გ˜ი ჭოლევისაო, წ˜ო გ˜ი ილორისაო, წ˜ო გ˜ი სუჯუნისაო, წ˜ო გ˜ი ხვამლისაო, წ˜ო გ˜ი ახალდაბისაო, წ˜ო გ˜ი ძიხოვნისაო, წ˜ო გ˜ი კავკასიისმთისაო, წ˜ო გ˜ი საბერძნეთისაო, წ˜ო გ˜ი რუსეთისაო, წ˜ო გ˜ი საფრანგეთისაო, წ˜ო გ˜ი სომხითისაო, წ˜ო გ˜ი იმერეთისაო, წ˜ო გ˜ი ოდიშისაო, წ˜ო გ˜ი ზღვისაო, წ˜ო გ˜ი ხმელეთისაო, წ˜ო გ˜ი ყოვლის სოფლისაო, წ˜ო გ˜ი აღმოსავლეთისაო, წ˜ო გ˜ი დასავლეთისაო, წ˜ო გ˜ი ჩრდილოეთისაო, წ˜ო გ˜ი სამხრეთისაო, წ˜ო გ˜ი სხეულთა მკურნალო.
  7. „წ˜ო ყოველთა მოწამეთა მკურნალო მთავარმოწამე გიორგი …“
  8. „წ˜ო მოწამეო პროკოპი, წ˜ო მოწამეო მერკვირი, წ˜ო მოწამეო ლეონტი, წ˜ო მოწამეო სტეფანე, წ˜ო მოწამეო არტემი, წ˜ო მოწამეო ნიკიდა, წ˜ო მოწამეო კვირიკე …“
  9. „თქვენ, კეთილად მძლენო მოწამენო, დავით-კონსტანტინე …“

შენიშვნა: ავგაროზის ბოლოს მღვდლის ხელრთვა, რომელიც ვერ იკითხება.

მინაწერები: 1. „ჩყნე (1855 ) წელსა თებერვლის …“

  1. „წმინდანო მოწამენო, დავით და კონსტანტინე, აღზარდე ჩვილი ესე მიხაილ ივანეს ძე ნიკოლაძე, ამინ“.

 

ბიბლიოგრაფია

ხელნაწერთა აღწერილობა, (კოლექცია H), ტ.IV, 1950, გვ.216.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ᲒᲠᲐᲒᲜᲘᲚᲘ ᲮᲔᲚᲜᲐᲬᲔᲠᲔᲑᲘᲡ ᲔᲚᲔᲥᲢᲠᲝᲜᲣᲚᲘ ᲛᲝᲜᲐᲪᲔᲛᲗᲐ ᲑᲐᲖᲐ © 2025. კორნელი კეკელიძის სახელობის საქართველოს ხელნაწერთა ეროვნული ცენტრი