H-1788
1.კოდიკოლოგია/არქეოგრაფია
1.1.შიფრი H-1788
რაობა ავგაროზი
დაცულობის ადგილი/კოლექცია ხეც
თარიღი XIX
კეფის რაოდენობა 9 კეფი
ზომა (თითოეული კეფის ზომა) 315X9; I16x8,5;II10x8,5; III 42×8,5;IV 38×8,5;V43x8,5; VI 42×8,5; VII 41×8,5; VIII 42×8,5; IX 35×7,5;
სტრიქონთა რაოდენობა I r-6, ვ-6;II r- მინიატურა, ვ-2; III r-34,ვ-20; IVr-24, ვ-მინიატურები;Vრ-31, ვ-24; VI r-33, ვ-16; VII r-24, ვ-13; VIII r-18, ვ- 13; IX r-17,v-11;
ნაწერის ზომა I4x4; II x; III 40,5×7,5; IV32,5×7,5; V39x7,5; VI 40,5×7,5; VII 29×7,5; VIII 26×7,5; IX 21×7,5;
არშიების ზომა: I-ზედა0, ქვედა0,2, მარცხენა1სმ; მარჯვენა1სმ;II -ზედა0, ქვედა0, მარცხენა0სმ; მარჯვენა0სმ;III-ზედა0, ქვედა0, მარცხენა0სმ; მარჯვენა0სმ; IV-ზედა 0, ქვედა 0, მარცხენა 0სმ; მარჯვენა 0სმ;V-ზედა 0, ქვედა 0, მარცხენა 0სმ; მარჯვენა 0სმ; VI-ზედა 0, ქვედა 0, მარცხენა 0სმ; მარჯვენა 0სმ; VII-ზედა 0, ქვედა 0, მარცხენა 0სმ; მარჯვენა 0სმ; VIII-ზედა 0, ქვედა 0, მარცხენა 0სმ; მარჯვენა 0სმ; IX-ზედა 0, ქვედა 0, მარცხენა 0სმ; მარჯვენა 0სმ;
მასალა ქაღალდი
ძეგლის მდგომარეობა (გაცხოველებული/ აღდგენილი/თავბოლონაკლული)
ფერი მოთეთრო
სისქე 001
ფორმატი (სრული,არასრული)
კონსერვირებული/არაკონსერვირებული
1.2. პალეოგრაფიული თავისებურებები
დამწერლობის სახეობა მხედრული
მელანი ყავისფერი
პაგინაცია –
ნაწერის მიმართულება გვერდზე (r-v)
დაკანონვა –
კეფების გადაბმის ტექნიკა გადაბმულია წებოს გამოყენებით
1.3. გაფორმება
მინიატურა ფერადი თავკაზმულობა და მინიატიურები: იესო ქრისტე,
ღვთისმშობლის, წმ. გიორგის, წმ. დიმიტრის, წმ.
თეოდერესი, წმ. დავით და კონსტანტინესი;
დეკორი –
საზედაო ასოები –
სათაურის გაფორმება –
მარგინალური ნიშნები
გადამწერი/დამკვეთი/ გადაწერის ადგილი –
ანდერძები/მინაწერები ავგაროზის ბოლოს მღვდლის ხელრთვა
შემომწირველი (გვერდის მითითებით)/შემოწირულობის თარიღი
1.4. ტექსტოლოგიური შენიშვნები
ტექსტის დასაწყისი (თავბოლონაკლული)
ტექსტის დასასრული (თავბოლონაკლული)
რედაქციულობა (თუ შესაძლებელია)
- დაზიანებებიზედაპირის – მომჩვარული, აქერცლილი, მყიფე, ენტომოლოგიური, ლაქები (სინესტის, სითხის, პიგმენტების, სანთლის …)
I-IX კეფი:გრაგნილის ცხრავე კეფის ფორმატი სრულია; რესტავრირებული უხეში ქაღალდით (სავარაუდოდ,მე-20 საუკუნის 60-80-იან წლებში), აღენიშნება მინიმალური დაზიანებები, ჩახეული ადგილები; კეფები ერთმანეთზე გადაბმული წებოს გამოყენებით, ერთმანეთზე, დაახლოებით 1 სმ.-ით გადაბმული. საწერი მასალა წინასწარ არის დამზადებული, ვინაიდან გადაწებებულ ადგილებში ტექსტია ნაწერი.
ტექსტი ნაწერია არასიმეტრიულად, გაკრული ხელით, არე არ არის დაცული; ტექსტი კარგად იკითხება. კალიგრაფს გაუფორმებია ფერადი თავკაზმულობებით და მინიატიურებით: იესო ქრისტე, ღვთისმშობლის, წმ. გიორგის, წმ. დიმიტრის, წმ.თეოდერესი, წმ. დავით და კონსტანტინესი.
რეკომენდაცია: გრაგნილი ხელნაწერის სარესტავრაციოა. მოიხსნას (დემონტაჟი) რესტავრაციისთვის გამოყენებული უხეში ქაღალდი. მინიმალური, დაზიანებული ადგილების კონსერვაცია ჩატარდეს თანამედროვე მასალით.
აღწერილობიდან: ავგაროზი, XIX
გრაგნილი;315X9;ქაღალდი; მხედრული; რესტავრირებული; ფერადი თავკაზმულობა და მინიატიურები: იესო ქრისტე, ღვთისმშობლის, წმ. გიორგის, წმ. დიმიტრის, წ,. თეოდერესი, წმ. დავით და კონსტანტინესი; [XIX ს.]
1.„სახარება იოანესი, თავი პირველი არს აქა აღდგომის წირვის, – პირველითგან იყო სიტყვა …“ იოანე. 1. 1-17.
2.„ყოველნო წმიდანო ზეცისა და ქუეყანისანო, წმიდანო ანგელოსნო და მთავარანგელოსნო მიხაილ და გაბრიელ …“
- „ღირსო და ღმერთშემო[სილნო მამანო ჩვენნო, მწყე[მსთ] [მო]ძღვარნო ყოველ[თა] … ანტონი …“
- „წმიდანო ქალწულმოწამენო და ღირსნო დედანო …“
- „ათორმეტთა თვეთა შინა მოხსენებულნო წმიდანო …“
- „დიდება მამას და ძესა და წმიდასა სულსა …“.
- „ყოვლად წმიდაო ღვთისმშობელო მარიამ …“
- წ˜ო გ˜ი კაბადუკიისაო, წ˜ო გ˜ი ლუდიისაო, წ˜ო გ˜ი ელასიისაო, წ˜ო გ˜ი პალესტინისაო, წ˜ო გ˜ი იერუსალიმისაო, წ˜ო გ˜ი მთაწმიდისაო, წ˜ო გ˜ი სინამთისაო, წ˜ო გ˜ი კოსტანტიპოლისაო, წ˜ო გ˜ი ტრაპიზონისაო, წ˜ო გ˜ი მთაწმიდისაო, წ˜ო გ˜ი შაამისაო, წ˜ო გ˜ი თესალონიკისაო, წ˜ო გ˜ი ადრია[ნე]პოლისაო, წ˜ო გ˜ი ბეთლემისაო, წ˜ო გ˜ი გელათისაო, წ˜ო გ˜ი ხონისაო, წ˜ო გ˜ი ჩხარისაო, წ˜ო გ˜ი ჭოლევისაო, წ˜ო გ˜ი ილორისაო, წ˜ო გ˜ი სუჯუნისაო, წ˜ო გ˜ი ხვამლისაო, წ˜ო გ˜ი ახალდაბისაო, წ˜ო გ˜ი ძიხოვნისაო, წ˜ო გ˜ი კავკასიისმთისაო, წ˜ო გ˜ი საბერძნეთისაო, წ˜ო გ˜ი რუსეთისაო, წ˜ო გ˜ი საფრანგეთისაო, წ˜ო გ˜ი სომხითისაო, წ˜ო გ˜ი იმერეთისაო, წ˜ო გ˜ი ოდიშისაო, წ˜ო გ˜ი ზღვისაო, წ˜ო გ˜ი ხმელეთისაო, წ˜ო გ˜ი ყოვლის სოფლისაო, წ˜ო გ˜ი აღმოსავლეთისაო, წ˜ო გ˜ი დასავლეთისაო, წ˜ო გ˜ი ჩრდილოეთისაო, წ˜ო გ˜ი სამხრეთისაო, წ˜ო გ˜ი სხეულთა მკურნალო.
- „წ˜ო ყოველთა მოწამეთა მკურნალო მთავარმოწამე გიორგი …“
- „წ˜ო მოწამეო პროკოპი, წ˜ო მოწამეო მერკვირი, წ˜ო მოწამეო ლეონტი, წ˜ო მოწამეო სტეფანე, წ˜ო მოწამეო არტემი, წ˜ო მოწამეო ნიკიდა, წ˜ო მოწამეო კვირიკე …“
- „თქვენ, კეთილად მძლენო მოწამენო, დავით-კონსტანტინე …“
შენიშვნა: ავგაროზის ბოლოს მღვდლის ხელრთვა, რომელიც ვერ იკითხება.
მინაწერები: 1. „ჩყნე (1855 ) წელსა თებერვლის …“
- „წმინდანო მოწამენო, დავით და კონსტანტინე, აღზარდე ჩვილი ესე მიხაილ ივანეს ძე ნიკოლაძე, ამინ“.
ბიბლიოგრაფია
ხელნაწერთა აღწერილობა, (კოლექცია H), ტ.IV, 1950, გვ.216.